mandag den 18. marts 2013

Macarons med passionscreme




Jeg har forsømt min madblog lidt, da jeg er mere aktiv på min personlige blog detbaremig.wordpress.com
Jeg mødtes med min online mødregruppe idag, og medbragte disse lækre Macarons, vil da lige dele opskriften med jer :-)

45 stks

150 gr flormelis
150 gr mandelmel
55 gr æggehvider ( allerbedst, hvis de har stået i stuetemperatur i et døgn, så hviderne ikke er så "våde")
2 dråber gul pastafarve
 alle disse ingredienser blandes i en skål, rør ikke i blandingen.

150 gr sukker
37,5 gr vand
55 gr æggehvider

kog vand og sukker op så det når en temperatur på 118 grader Kom 55gr æggehvider i en skål, og pisk dem op til de er næsten stive.
Når sukkerblandingen er klar, hælder du den langsomt sammen med de piskede æggehvider, sørg for at blive ved med at piske, mens du hælder blandingen.
Nu skal du bare fortsætte med at piske, til blandingen er afkølet.

Når de stiftpiskede æggehvider er afkølet, skal de vendes sammen med de "tørre" ingredienser, der står i den anden skål, vend det sammen til du får en lind masse.

Hæld massen op i en sprøjtepose, og sprøjt små runde dutter op på en bageplade, beklædt med bagepapir.
Bank bagepladen ned i bordet et par gange, på den måde undgår du luft bobler på dine Macarons, lad dem hvile i 10 min(det er meget vigtigt at man lader dem hvile i 10min før de bliver bagt, da de danner en tør skorpe, der gør at de får en blank overflade) kom dem herefter i en forvarmet ovn 150 grader i ca 15 min.
Før de begynder at hæve i ovnen, skal du hurtigt åbne og lukke ovndøren to gange( det gør at fugtigheden der bliver dannet i ovnen forsvinder, og macaronsene forbliver "tørre")

Passionscreme (laves dagen før)

60ml saft af passionsfrugter (ca 5 passionsfrugter kogt op med lidt vand, sigt frøene fra)
en sjat citronsaft
2,5 gr maizena mel
2 æg
40 gr sukker
120 gr smør skåret i tern

passionssaft, sukker, maizena og æg opvarmes i en gryde til det tykner( må ikke koges!)
Når massen er tyknet kommes den i en skål hvor den afkøles, når massen er lun vendes smøret i lidt ad gangen.
Massen skal hvile i et døgn, og er derfter klar til at blive sprøjtet på macarons skallerne.
Når macaronsene er samlet er det meget vigtigt at man ikke spiser dem samme dag, de skal på køl mindst et døgn før de bliver serveret!

Klar til at komme på frost


2 kommentarer:

  1. Uha de ser gode ud. Hvorfor skal de på frost? Ved du hvor lang tid de kan holde sig i fryseren og hvordan tøs de bedst op? Vh mette

    SvarSlet
  2. Tak Mette, de smager bare så herligt. Har lige rettet i indlægget, de skal ikke fryses, men på køl i mindst et døgn, så cremen kan nå at sætte sig med skallerne :-)

    SvarSlet