torsdag den 13. september 2012

Blomme clafoutis med creme fraiche 38%


Føtex har haft blommer til 1 kr stykket, det var nogle rigtig lækre blommer, der var også nogle der var mindre gode, dem brugte jeg til at lave clafoutis med.
I stedet for at bage tærten i en tærteform, så valgte jeg at portionerer dejen i 4 dybe tallerkener, en rigtig lækker måde at servere clafoutis på hvis man har gæster.
Opskriften er simpel.

Det skal du bruge:
1 æggeblomme
1 æg
50 gr mel
50 gr sukker
12 gr mælk
30 gr smør
1 tsk vanillesukker
3-4 blommer
100 gr cremefraiche 38%
lidt flormelis

Sådan gør du:



pisk æg, blomme og sukker til det bliver luftigt tilsæt vanillesukker og sigt melen i. Smelt smør og mælk, pisk det sammen med resten af blandingen, find 4 dybetallerkener, smør tallerkenerne med smør, kom lidt dej i hver tallerken.
Vask blommerne og skær hver blomme ud i ca 5 stk, kom stykkerne tallerkenerne der er fyldt med dej, kom derefter tallerkenerne i en forvarmet ovn 180 grader i ca 15 minutter.
pisk creme fraiche op med lidt flormelis, og server det til.
Bon Appetit :-)

Læs også med på detbaremig.wordpress.com

2 kommentarer:

  1. Ej, hvor smart, at tilberede dem i selve tallerknerne. Tror desværre ikke, jeg har nogle der holder til sådan en omgang i ovnen, men gid jeg havde, for det er godt nok sødt (: Og blommetærte smager bare skønt.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Var også i tvivl om mine tallerkener kunne holde til det, var lidt bange for at de ville sprænge. Men det lykkedes :-)

    SvarSlet